Friday, October 14, 2011

လူငယ္နင့္ ပညာေရး ခရီးစဉ္

ဒီကာလအေတာအတြင္းမွာ လူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားနဲ့ ေတြ့ခြင့္ရပါတယ္။ လူငယ္ဆိုတာ ကွြ်န္ေတာ့္ထက္ငယ္တဲ့သူေပါ့ ၂၅ေအာက္ေတြနဲ့ ၁၉၊၁၈၊၁၇၊၁၆ နဲ့၁၅နစ္ရွိတဲ့ လူငယ္ေတြလဲပါပါတယ္။ အဲေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္မေကာင္းစရာ လမ္းမွားေနတာကို ျမင္ရပါတယ္။ အဲကွြ်န္ေတာ္ကိုယ္တိုင္လဲ လမ္းမွန္ေရာက္ေအာင္လုပ္ေနစဲပါ။ ကိုယ့္ထက္ပိုဆိုးတဲ့သူေတြေပါ့။ ပညာေရးနဲ့ ပတ္သက္ျပီးဆိုလိုတာပါ။

အဲအသိ ကေလးေတြေပါ့ဗ်ာ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ရင္းနီးပါတယ္။ တေယာက္ဆိုေတာ္ေတာ္ခင္ပါတယ္။ ဆယ္တန္:က်တာ နနစ္ရွိျပီဆိုေတာ့ အိမ္ေခၚထမင္းေကြ်းျပီး စာေတာင္သင္ေပးဖူးပါတယ္။အဲဒီကေလ:ေတြ အေျကာင္းေျပာျပခ်င္တယ္ဗ်။ လူဆယ္ေယာက္ရွိတယ္ဆိုပါေတာ့ အဲဒီထဲက ငါးေယာက္က ၁၀တန္:ေတာင္မေအာင္ဘူးဗ်။ သံုးေယာက္က First year, second year မွာ ၂နစ္က နဲ့၃နစ္တစ္ေနတယ္။ တစ္ေယာက္က ေက်ာင္းထြက္လိုက္ျပီ၊ အဲတစ္ေယာက္ကေတာ့ ထူးထူးျခားျခားေက်ာင္းျပီးေတာ့မယ္။ သူတို.မိဘေတြကလဲ ေခ်ာင္လယ္ျကပါတယ္။ စာ:နိုင္ေသာက္နိုင္ ေက်ာင္းထားနိုင္ျကပါတယ္။ အဲဆယ္တန္:မေအာင္တဲ့ ကေလးေတြကို ေမးျကည္.တယ္ မင္းတို.ဘာလို. ေအာင္ေအာင္မလုပ္တာလဲလို.။ အေျဖကေတာ. ့မ်ိုးစံုရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ နိဂံုးခ်ုပ္ျကည္.ေတာ့ အေျဖက ေအာင္ရင္ ဘာလုပ္မွာလဲတဲ့။မိဘေတြကလဲ မအားတာ အလုပ္ရႈပ္ေနတာလဲပါမွာေပါ့။ အမွန္က ဆယ္တန္:ဆိုတာမ်ိုးက အေျခခံေလးရွိရင္ ၅လေလာက္စာဖတ္ရင္ ေကာင္းေကာင္းကိုေအာင္နိုင္ေလာက္ပါတယ္။ အေရးျကီးတဲ့အခ်က္က ေအာင္ခ်င္စိတ္မရွိတာဗ်ာ့ ။ ပတ္ဝန္:က်င္ကလဲ ေအာင္တဲ့နဲ့ မေအာင္တာနဲ့ ဘာမွမထူးသလိုပဲဗ်။ ေဘးအိမ္ကပြဲစား ၉တန္:မေအာင္ဘူး ေခ်ာင္လယ္တယ္ ဟိုဆရာဝန္ မြဲတယ္ အဲဒါမ်ိုးပါပါေသးတယ္။
ဆရာဝန္တစ္ေယာက္က လခ (average) ၁၀ဝ,ဝဝဝက်ပ္ရတယ္ဆိုပါေတာ့။ Taxi ေမာင္းတဲ့ သူတစ္ေယာက္က ၃၀ဝ,ဝဝဝ ေလာက္ရနိုင္တယ္ဗ်။ ၁၀တန္:ေအာင္မွ ဘြဲ့ရမွ Taxi ေမာင္းရမယ္ဆိုတဲ့ ကန့္သက္ခ်က္မရွိဘူးဗ်။ ကဲ taxi သမားက မ်ားပါတယ္ ဆိုက္ကားသမား တစ္ေန့ ၄၀ဝဝနဲ့ တစ္လ ၁၂၀,ဝဝဝေလာက္ရတယ္ ၊ ၄တန္:ေအာင္ရင္ရျပီဗ်ာ။ မူလတန္:ဆိုရင္ ေတာင္ျဖစ္ေသးတယ္။ ဆရာဝန္တစ္ေယာက္၊ အင္ဂ်င္နီယာတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို.မိဘက အနည္းဆံုး သိန္း ၂၀နဲ့ အထက္ ကုန္ပါတယ္။ အဲဒီပိုက္ဆံကို ဆိုက္ကားဝယ္(လိုရင္နဲနဲခ်ီးေပါ့ဗ်ာ) ဒါမွမဟုတ္ စေပၚတင္ျပီး taxi ေမာင္:မယ္ဆိုရတာေပါ့ဗ်ာ။ မိဘကလဲ အကုန္အက်သက္သာ၊ ကေလးလဲဝင္ေငြရ။အဲဒီေတာ့ စာမသင္ပါဘူးကြာရႈပ္ပါတယ္။ ဆိုက္ကားပဲနင္းစားမယ္, taxi ေမာင္းစာ:မယ္ဆိုရင္ ေကာဗ်ာ။ေကာင္းတယ္မေကာင္းဘူး မေျပာလိုေသးပါဘူး၊ ဆိုက္ကားသမားထဲမွာ တကၠသိုသ္ေက်ာင္းသားလဲပါပါတယ္။ taxi ေမာင္းတဲ့သူထဲမွာ ဆရာဝန္၊ အင္ဂ်င္နီယာက အစ တကၠသိုသ္ေက်ာင္: ဆရာေဟာင္းေတာင္ပါေသး။ အဲလိုမ်ိုးအလုပ္ေတြက မေကာင္းဘူးနွိမ့္က်တယ္ မဆိုလိုပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လူငယ္ေတြမွာ အသိအမွားေတြကူ:စက္လာလို. ေရးလိုက္တာပါ။ အရမ္းေကာင္းတယ္မေျပာပါဘူး။ ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ ပညာေရးစနစ္က argument approach ကိုသိပ္အားမေပးပါဘူး။ ေရွးရိုးဆြဲ ငါဒါသင္မယ္ ဒါမွန္တယ္ မင္:တို.လဲဒီလိုပဲလုပ္ရမယ္။ အဲလိုမ်ိုးမ်ားပါတယ္။ အဲ အဲဒီလိုဆိုေတာ့ကေလးေတြက critical thinking, problem solving နဲ့ creativity အျပင္ျခံုငံုသံုးသက္မူ(common sense) အရမ္းက်သြားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါမို.လို. ေက်ာင္းေတာင္မတက္ပါဘူးကြာဆိုရင္ မိတ္ေဆြအရမ္းမွားသြားပါျပီ။ လူဆိုတာတစ္ေယာက္ထဲေနလို.မရဘူးဗ်။ ပတ္ဝန္:က်င္နဲ့ အေပါင္းအသင္းနဲ့ေနရတာဗ်ာ့။ ဝမ္းေရးအတြက္ taxi ေမာင္းရတယ္ပဲထားဦး ပညာမတက္တဲ့ taxi သမားနဲ့ ဆရာဝန္ taxi သမားအပ်က္အသက္ကြာပါတယ္။ ဥပမာ taxi ေမာင္းတယ္ဆိုတာ လူေပါင္းစံုနဲ့ေတြ့မွာပဲ ဗ်။ လူျကီးလူေကာင္းကေနစျပီ: ကေလကေခ်ဂပိုးသခိုးကအစေပါ့။ ေလာင္းကစား ကလဲပါတယ္။ ေဆးလိပ္အရက္အစံုပါပဲဗ်ာ။ အခုေခတ္ျကီးမွာ လူေတြက ပညာသင္ျကားျခင္းကို အေရးမပါဘူးထင္လာျကေနပါတယ္။ ပညာသင္ေနတဲ့သူေတြေတာင္ ေရာင္ဝါးဝါးျဖစ္လာေနျကတယ္။ အခ်ို့ကိစၥေတြမွာ စာသင္ေနတဲ့သူေတြကိုေတာင္ ေလာင္ေျပာင္တာမ်ိုး ျဖစ္လာျကေနျပီ။ပညာမတက္တဲ့သူေတြမ်ားလာရင္ဘာျဖစ္နိုင္မလဲ။ စိတ္ပညာမွာလဲရွိတယ္ လူတစ္ဦးက ကိုယ္ကိုတိုင္ေသခ်ာမသိတာမ်ားလာတဲ့ အခါမ်ိုးမွာမိမိရဲ့ မသိျခင္းကိုကာကြယ္ဖို. တက္သိကြ်မ္းတဲ့သူကို ခံညင္းတာေပါ့ဗ်ာ။ ငါ့စကားနြားရေပါ့။ အဲလိုလူမ်ိုးေတြ မသိနားမလည္တဲ့သူေတြနားေယာင္မိရင္ ဒုကၡေရာက္နိုင္တယ္ဗ်။
လူခ်င္:တူေပမယ့္ စာေကာင္းေကာင္းသင္ထားတဲ့ သူတစ္ေယာက္က ကိုယ့္ရဲ့ေဘးကို ေရွာင္ရမယ္ဆိုတာနားလည္တယ္ဗ်။ ကိုယ္ပိုက္ဆံမတရားသံုးရင္ ဒုကၡေရာက္မယ္။အကာအကြယ္မရွိရင္ AIDS လိုေရာဂါမ်ိုးကူ:နိုင္တယ္ ဆိုတာေတြသိတယ္ဗ်။ ကပ္သက္ေျပာရင္ေတာ့ရတာေပါ့ဗ်ာ ဆရာဝန္အရက္ဂ်ိုးဆိုတာမ်ိုး၊ အင္ဂ်င္နီယာ ေလာင္းကစားသမာ:ေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ percentage ကို ေသခ်ာေမးျကည္.ပါဦး အပ်က္အသက္နဲပါတယ္။
ဆယ္တန္:ေတာင္မေအာင္တဲ့ သူတစ္ေယာက္က ကားျပင္တက္တယ္ထားပါေတာ့။ သူကားျပင္တက္ဖို. ၂နစ္ေလာက္သင္ရပါတယ္။ အင္ဂ်ီနီယာတစ္ေယာက္က ကားေတာင္ျပင္တက္မယ္ မဟုတ္ဘူးထားပါေတာ့။ သူကို ဝတ္ေရွာ့ကိုပို.လိုက္ရင္ အမ်ားဆံုး ၂လဆိုတဲ့ အခ်ိန္ကလံုေလာက္ပါတယ္။ ဆယ္တန္:မေအာင္တဲ့ ကေလးက computer control circuit ေတြပါတဲ့ ကားတစ္ခုကို ျပင္တက္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ အနဲဆံုးအဂၤႅိပ္စာ ေတာ့မဖတ္တတ္ဘူး ။ ေလ့လာတယ္သင္တယ္ဗ်ာ အသံုးအသံုးျပုတဲ့ စကားလံုးေတြနဲ့ အကြ်မ္းတဝင္မရွိဘူး။ အင္ဂ်င္နီယာတစ္ေယာက္အတြက္ ္ျဖစ္နိုင္ပါတယ္။ ဝပ္ေရွာ့ဆရာေလး မလုပ္နိုင္ပါဘူး။ ကဲကမၻာသမိုင္းကိုျပန္လန္ရေအာင္ဗ်ာ။ ေရာမ၊ ဂရိ၊ အဂၤႅိပ္၊ ဂ်ပန္၊ ဂ်ာမနီ၊ အေမရိကန္၊ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု။ သူတို.တိုင္းျပည္ေတြမွာ အေတြးအေခၚနဲ့ R&D လို.ေခၚလို.ေခၚတဲ့ Research and Development အရမ္းေကာင္းပါတယ္။ ဂရိနဲ့ေရာမဆို ပေလတိုတို. ဆိုကေရ:တီ:တို. အမ်ားျကီးပါ။ ဂရိ mythေတြဆို နာမည္ျကီးေတြပါ ။ ဟိုတေလာကပဲ ျပသြားတဲ့ “Clash of the Titan” နဲ့ “Lighting Theif” လိုမ်ိုးေပါ့။ ေျပာခ်င္တာက အဲဒီတိုင္းျပည္ေတြမွာ အေတြးအေခၚအရမ္းကို ထြန္းကားပါတယ္။ တီထြင္မူအားေကာင္းပါတယ္။ တီထြင္မူအားေကာင္းဖို. ပညာရွင္ေတြအမ်ားျကီးလိုပါတယ္။ အဲအယ္ဒီဆင္က အတန္:ပညာမတက္ဘူး။ ဘီဂိတ္နဲ့စတိက ေက်ာင္းမျပီးဘူးကပ္သက္မေျပာပါနဲ့။ ဘီက SAT ၁၆၀ဝ မွာ ၁၅၅၀ ရတဲ့သူဗ်။ (the whole Burma ေတြေတာင္ ၁၅၀ဝေတာင္အနိုင္နိုင္) စတိက Standford က ဗ်။ အပံုျကီးကြာတယ္။ ငယ္ငယ္ထဲက special train လာတဲ့သူေတြဗ်။ ျပီးေတာ့သူတို.ေနာက္မွာ ဆရာေတြအမ်ားျကီးရွိတယ္။ တက္ကြ်မ္းတဲ့ပညာရွင္ေတြရွိတယ္။ ပညာရွင္ phd doctor ေတြအမ်ားျကီးရွိတယ္။ ေနာက္ျပီ: ဆိုက္ကားသမားက ဆိုက္ကားသမားေတြနဲ့ အလုပ္လုပ္တယ္။ ဆိုက္ကားကို ဘယ္လိုနင္းဖို.ေတြ:တယ္၊ taxi သမားက taxi သမားေတြနဲ့ အလုပ္လုပ္တယ္ ကားျပင္ဖို.နဲ့ passenger မ်ားမ်ားရဖို.ေတြ:တယ္။ ေက်ာင္းကထြက္လိုက္တဲ့ ကေလးတစ္ေယာက္က ဘယ္သူေတြနဲ့ ေပါင္းမလဲ၊ ဘာေတြစဉ္းစားမလဲ၊ ဘာေတြမ်ားဆက္ျဖစ္မလဲ။ ေသခ်ာတာေတာ့ ကိုယ့္လိုလူေတြနဲ့ ပိုေပါင္းျဖစ္မွာေသခ်ာတယ္၊ အလုပ္လုပ္ရင္ေကာ ေသခ်ာတယ္။ လူဆိုတာတစ္ေယာက္ထဲ ေနလို.ရတဲ့သူမဟုတ္ဘူးဗ်။ ဥပမာ စီးပြားေရးသမား ကုန္သည္ဆိုပါေတာ့ ကုန္သည္ေတြနဲ့ ေပါင္းရပါတယ္။ ေငြေျကးကိစၥေတြေျပာဖို. စီးပြားေရးေပါင္းလုပ္ဖို.ေပါ့။ ေငြေျကးကအေရးျကီးပါတယ္။အဲဒါထက္ပိုျပီး ေကာင္းမြန္တဲ့ မိတ္ေဆြေကာင္းေတြက ပိုအေရးျကီးတယ္။
အဲေက်ာင္းကိုျပီးေအာင္မတက္ပဲ အလုပ္လုပ္ေနတဲ့သူေတြရွိပါတယ္။ အဲသူတို.ေတြက မဟာတန္:နဲ့ doctorate တန္:ေတြအတြက္ပါ thesis ေတြေရးေပးေနရတယ္။ ဟင္ဘယ္.နဲ့ ဒီလိုသူေတြထက္ပိုသာေနပါလား၊ ေျပာစရာရွိပါတယ္။ သူတို.ေတြေရးနိုင္ေနတာ programming တစ္ခုတည္းပါ။ database ေတြ networking ေတြရတယ္ဆိုပါေတာ့ဗ်ာ။ တကယ့္ဘဝက တကယ္အလုပ္လုပ္ျပီဆို programming တစ္ခုတည္းနဲ့မရပါဘူး ၊ လုပ္ငန္:ရဲ့သေဘာသဘာဝကို ေလ့လာရပါတယ္။ project ကိုဆြဲရပါတယ္ ကိုယ္နားမလယ္တာေတြကိုဖတ္ရပါတယ္။ အဲဒါေတြနားလယ္ဖို. Problem solving skill အရမ္းလိုပါတယ္။ ဆရာေကာင္းေတြရဲ့ညြန္ျကားဆံုးမမူအရမ္းလိုပါတယ္။ ဥပမာ Company တစ္ခုအတြက္ system တစ္ခုေရးမယ္ဆိုရင္ programming skills တင္မက အဲဒီအဖြဲ့အစည္းရဲ့ အတြင္းသေဘာ ၊ ဖြဲ့စည္းပံုပါနားလည္ရပါမယ္။
လူတစ္ဦးအသိပညာတိုးတက္ဖို. သုတေကာ ၊ ရသေကာ ဘက္ညီညီေလ့လာဖို.လိုအပ္ပါတယ္။ ေအာင္ျမင္တဲ့သူျဖစ္ဖို. ဗဟုသုတအျပင္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးကလဲ အေရးျကီးပါတယ္။ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးေကာင္းတဲ့ project manager A ဟာ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး သိပ္မေကာင္းတဲ့ project manager B ထက္ ပိုျပီး project ပိုရမွာေသခ်ာတယ္။ ေက်ာင္းဆိုတာလဲ တကယ္တန္:ေတာ့ ေပါင္းသင္:ဆက္ဆံေရးပညာသင္ေပးတဲ့ေနရာတစ္ခုပါပဲ။ အဲ ကိုယ္နဲ့တူတူတက္လာတဲ့သူေတြက တခ်ိန္ခ်ိန္က်ရင္ လုပ္ငန္:ရွင္ေတြ၊ အျကီးအကဲေတြ ျဖစ္လာျကမွာကို:။ ဒီမွာက သိပ္ျပီးမသိသာေပမယ့္ ဖြင့္ျဖို:တိုးတက္တဲ့ နိုင္ငံေတြမွာ ဥပမာ programmer တစ္ေယာက္ဆိုပါေတာ့။ ေရးေနရံုနဲ့ မျပီးဘူးဗ်။ တစ္ဆင့္ level ထပ္တက္ဖို. အလုပ္အကိုင္ေကာင္းတာထက္ေကာင္းတာရဖို. seminar ေတြ၊ conference ေတြအမ်ားျကီးတက္ရပါမယ္။ မိတ္ေဆြဖြဲ့ရပါတယ္။ အဲသူမ်ားခိုင္:တာေရး သူမ်ားေပးတဲ့ scope အတိုင္းပဲလိုက္လုပ္ဆို ျပီးတာပဲလို.သက္မွတ္ထားရင္ေတာ့မေျပာတက္ဘူး။ အဲအဲဒီေနရာေတြတိုင္းကို ေသခ်ာတာေတာ့ လူတခ်ို့ပဲတက္လို.ရမွာပါ။
ဘဝမွာ ေအာင္ျမင္တဲ့သူတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို. အေပါင္းအသင္းကတကယ္တန္:ေတာ့အေရးျကီးဆံုးပါ။ အျပင္ကို ေရာက္သြားတဲ့ကေလးတစ္ေယာက္က အျပင္ကသူေတြနဲ့ပဲေပါင္းျဖစ္မွာပဲဗ်။ လူေကာင္းသူေကာင္းေတြ နဲ့ေတြ့နိုင္ပါတယ္ ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းမွာပို အခြင့္အေရးမ်ားပါတယ္။ ကေလးဘဝတုန္းက မိဘေတြရဲ့ အတုကိုခိုးတယ္ ၊ ျပီးေတာ့ အေပါင္းအသင္းေတြရဲ့ ဟန္ပန္အေျပာအဆိုေတြကို မသိမသာ influence ကိုယ့္အေပၚမွာ ျဖစ္ေနတာ သတိထားမိပါ။ (ဥပမာ ကိုယ့္သူငယ္ခ်င္းက ဒီစကားေလးေျပာရင္ သေဘာက်လို. လိုက္ေျပာမိတာမ်ိုးေပါ့) ။ အျပင္ေလာကမွာက ေဆးလိပ္ေသာက္တာ၊ အရက္ေသာက္တာ၊ မဟုတ္တာလုပ္တာကို မျကိုက္ျကေပးမယ့္ သိပ္ျပီးေတာ့ တာ:ျမစ္မူမရွိဘူး။ ေက်ာင္းမွာေတာ့ ပိတ္ပင္ထားတယ္ဗ်။ ဒဂံုေရာက္မွ ဖဲရိုက္တက္တယ္၊ GTC ေရာက္မွ အရက္ေသာက္တက္တယ္ ၊ ေကာင္မေလး ရည္းစာနဲ့ ခိုးရာလိုက္သြာ:တယ္။ ကပ္သက္ေျပာေနရင္ေတာ့ မသိဘူး။ ဘယ္ေနရာမွာမဆိုမိမိကိုယ္တိုင္ထိန္းသိမ္းဖို.လိုေသးတယ္။ ဘုရားသာသနာမွာေတာင္ ရဟန္:တခ်ို.မဟုတ္တာလုပ္ေသးတာပဲ။ ဘာပဲေျပာေျပာ တာ:ျမစ္တဲ့ attemptေတြေတာ့ရွိပါေသးတယ္ ။
ကွြ်န္ေတာ့္အေျကာင္းနဲနဲေျပာျပခ်င္တယ္။ ကွြ်န္ေတာ္က ကိုယ္ထင္ရာ ကိုယ္ျကိုက္ရာ လုပ္တက္ပါတယ္။ မိဘေတြက ဆရာဝန္ေတြပါ။ ဒါေပမယ့္ ကွြ်န္ေတာ္ေဆးေက်ာင္းမတက္ခဲ့ဘူး။ ဆယ္တန္:ေအာင္ေတာ့ နိုင္ငံျခားဘာသာ တကၠသိုသ္တက္တယ္။ အဂၤႅိပ္ဘာသာ ေန့ပိုင္းေပါ့။ အဲဒီကာလမွာပဲ ျပိုင္တူ ရန္ကုန္တကၠသိုသ္မွာ sat-sun , electronic နဲ့ IT တက္ခဲ့ပါတယ္။ျပီးေတာ့ BSc Engineering နဲ့ BA English ကိုျပိုင္တူတက္ခဲ့ပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ေလာဘျကီးလဲဆိုေတာ့ အားတဲ့ညေနပိုင္းနဲ့ မနက္ပိုင္းေတြ SAT,GCE,TOEFL, IELTS ေတြတက္ပါေသးတယ္။ ေျပာခ်င္တာအဲဒါမဟုတ္ပါဘူး။ BSc Enginnering ေတြကို ဒဂံုပို.လိုက္တဲ့ ကိစၥကစေျပာခ်င္တာပါ။ ကွြ်န္ေတာ္က အဲဒီအခ်ိန္က Final Year ေရာက္ေနပါျပီ BSc Enginnering (Double Diploma) ေပါ့။ Fist year မတက္ရပါဘူး ဒီပလိုမာနစ္ခုရွိရင္ တစ္နစ္ ၊ တစ္ခုဆို semester တစ္ခု သက္သာခြင့္ရပါတယ္။ ကွြ်န္ေတာ္တို.မွာ အဲဒါတက္ရဖို. Electronic Diploma နဲ့ IT Diploma ကို ၂နစ္နီးပါတက္ရပါတယ္။ ဘြဲ့ကေတာ့ သံုးနစ္ေပါ့။ ဒဂံုေရာက္ေတာ့ သံုးနစ္က ေျကာင္:က်ိုးဆီေလ်ာ္မူမရွိဘူးဆိုျပီး တစ္နစ္တိုးလိုက္ပါတယ္။ အလိုလို ေနာက္ဆံုးနစ္ကေနအလိုလို တတိယနစ္ေရာက္သြားပါတယ္။ ကွြ်န္ေတာ္ ရန္ကုန္တကၠသိုသ္မွာ ငါးနစ္နီးပါးတက္ျပီးသားပါ။ ေျခာက္နစ္အခုတက္ရပါေတာ့မယ္ ဆရာဝန္ေတာင္ငါးနစ္တက္ရပါတယ္။ ကွြ်န္ေတာ့္မွာအလိုလို demote လုပ္ခံရတဲ့အျပင္ အခ်ိန္လဲ ပိုျကာသြားပါတယ္။ အမွန္အတိုင္းေျပာရင္ေတာ္ေတာ္ ဘာမွလုပ္ခ်င္စိတ္ေတာင္မရွိေတာ့ပါဘူး။ အက်ိုးဆက္အေနနဲ့ ဒဂံုမွာတက္ရရဲ့ First Semester မွာ တစ္ဘာသာက်သြားပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ေနာက္လာတဲ့ second semesterမွာ ေအာင္ေအာင္ျကိုးစာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ Second Semester မွာ ေအာင္ေပမယ့္ First Semester မွာမေအာင္ရင္ အဲဒီအခ်ိန္အရ အေအာင္မေပးပါဘူးတဲ့။ ေနာက္ဆံုးနစ္ကေန တတိယနစ္၊ အဲဒီကေန ေနာက္တစ္နစ္ စုစုေပါင္း ၇နစ္ျဖစ္သြားပါျပီ။ေနာက္ျပီးစိတ္နာစရာတစ္ခုက ကွြ်န္ေတာ့္ရဲ့ ခံုနံပါတ္က တစ္ပါ။ BSc IT နဲ့ EC ေပါင္း လူ ၇၀ဝေလာက္ရွိပါတယ္။ အဲဒီထဲကလူ ၁၄ေယာက္ပဲ BSc IT+EC(DD) ကို တက္ခြင့္ရတာပါ။ အဲဒီအထဲက ခံုနံပါတ္တစ္ပါ။စဉ္:စာျကည္.ပါ ကွြ်န္ေတာ္ေတာ္ေတာ္ရွက္မိပါတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ ကွြ်န္ေတာ္ကံေကာင္းပါတယ္ ရန္ကုန္တကၠသိုသ္ကဖြင့္တဲ့ online မဟာတန္:ကို UFL ကရလာတဲ့ ဘြဲ့ေလးေတြ ရန္ကုန္တကၠသိုသ္ကေပးတဲ့ Diploma နစ္ခုရယ္၊ Hardware Diploma တစ္ခုရယ္ေပါင္းျပီးတက္ခြင့္ရလိုက္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသာ: ေပါင္း ၂၄၀ေက်ာ္ရွိပါတယ္။ အခု (june 2010) အထိေအာင္တဲ့သူ ၆ေယာက္ပဲရွိပါေသးတယ္။ ပထမဆံုး ေအာင္ျမင္တဲ့ ၄ေယာက္မွာ ကွြ်န္ေတာ္ ပါခဲ့ပါတယ္။ အျမန္ဆံုးျပီးတာပါ အခ်ိန္၂နစ္ေက်ာ္ယူခဲ့ရပါတယ္။ maths အတြက္အခ်ိန္အမ်ားျကီးယူခဲ့ရပါတယ္။ သူကဘာကိုခက္သလဲဆိုေတာ့ maths problems ေတြကို mathlab လိုမ်ိုးနဲ့ေျဖရွင္းရတာပါ။ online ျဖစ္ေနတာလဲပါမွာေပါ့ ေတာ္ေတာ္ဒုကၡေရာက္ပါတယ္။ အမွန္အတိုင္းေျပာရရင္ ကွြ်န္ေတာ္မခံခ်င္တဲ့စိတ္နဲ့သာျကိုးစာရတာ။ အယံုအျကည္သိပ္မရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ေက်ာင္းမွာေကာင္းေကာင္း စာလိုက္နိုင္ဖို. အျပင္မွာထပ္ေဆာင္းျပီး တက္ရပါတယ္။ ေလ့လာဖို.တြန္းအားေတာ့ရသြားတယ္။ ဥပမာ ေဒါ့နက္ ၊java၊ database ကို Gusto မွာတက္ရတာတို.maths ကို phd doctor ဆရာနဲ့ သင္ရတာမ်ိုးေပါ့။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ေတာ္ေနျပီတက္ေနျပီေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ ေက်ာင္းကေပးရတဲ့ တြန္းအားအေျကာင္း ေျပာခ်င္တာပါ။ ကွြ်န္ေတာ့္မွာ ျကိုက္ျကိုက္မျကိုက္ျကိုက္ Ivan Summerville ရဲ့ Software Engineering နဲ့ CJ. Date ရဲ့ database ကို မျပီးျပီးေအာင္ဖတ္မိပါတယ္။ေအာင္ခ်င္တာကိုးဗ်။ မဟုတ္ရင္ ကွြ်န္ေတာ္ BA English နဲ့ဘဝဆံုးေတာ့မွာကိုး ကွြ်န္ေတာ္အရမ္းယူခ်င္တဲ့ Yangon University Convocation ဘြဲ့နင္းသဘင္ေပါ့ဗ်ာ(ေနာက္ေတာ့ နိုင္ငံျခားေရာက္ေနတာနဲ့ မတက္လိုက္ရပါဘူး)။ ဆယ္တန္:ေအာင္ Hardware diploma တက္တုန္းက JK flip-flop , transistor ျကည္.တာ ၊ register value ေတြကို ဖတ္တာသင္ရပါတယ္။ အမွန္အတိုင္းေျပာရရင္ အဲဒီအခ်ိန္ေတြတုန္းက အရမ္းစိတ္ညစ္ပါတယ္။ သူမ်ားေတြ Computer ေတြျပင္နိုင္ေနတဲ့ အခ်ိန္ ၊ အသစ္ထြက္တဲ့ hardware ေတြ( အဲဒီတုန္းက p4 )အေျကာင္းသူမ်ားေတြက ျမိုင္ျမိုင္ဆိုင္ဆိုင္ေဝေဝ စာစာေျပာေနတဲ့ အခ်ိန္မွာဘာမွမလုပ္နိုင္ ခဲ့ပါဘူး။ L2 cache က ဘာမို.လို. အျပင္ကေန အထဲထဲ့တာနဲ့၊ clock cycle တစ္ခုမွာ အလုပ္ကိုဘယ္လိုလုပ္လဲ Cycleတစ္ခုနဲမျပီးရင္ ဘယ္လိုဆက္လုပ္မလဲ သင္ေနတုန္း။ 555 IC နဲ့ clock က ိုမနဲထြက္ေအာင္လုပ္ေနတုန္း အဲဒီကတည္းက သံသရရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေတြနဲ့ ဘာလုပ္မွာလဲေပါ့။ မဟာတန္:တက္ေနတုန္းမွာ သူမ်ားေတြprogram ေတြတစ္ခုျပီ:တစ္ခု တဒိုင္းဒိုင္:ေရးနိုင္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ကွြ်န္ေတာ္ဘာမွမလုပ္နိုင္ခဲ့ပါဘူး။ e-commerce ဘာညာေျပာေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ကွြ်န္ေတာ့္မွာ ေဒါ့နက္ data အသြင္:အထုတ္ (insert, update, delete) program တစ္ခုေတာင္ျဖစ္ေအာင္ မေရးနိုင္ေသးပါဘူး။
ဒါေပမယ့္ အဲဒါေတြက ေနာင္ဘယ္လိုအခ်ိန္မွာ အက်ိုးေပးလဲဆိုေတာ့ လက္ေတြ့နဲ့ေပါင္းဆက္တဲ့ေနရာမွာပါ။ ဥပမာ memory ေခ်ာင္းတစ္ခုကို ျမင္ရင္ အထဲမွာဘယ္လိုေတြ တည္ေဆာက္ထားတယ္။ ပ်က္တာဘာလို.လဲဆိုတာ transistor ေတြ ဘယ္လိုပံုစံရွိေနနိုင္တယ္ဆိုတာ ျမင္ေယာင္လာပါတယ္။ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာနိုင္တဲ့ ညဏ္ရွိသြားတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ အေျကာင္:အရာတစ္ခုကို အစကေနေလ့လာရင္ပိုျပီး ျမန္လာတယ္ေပါ့ဗ်ာ။problem တစ္ခုကိုေျဖရွင္းတယ္ဆိုပါေတာ့ သူနဲ့ ဆက္စပ္ျပီး ေပၚေပါက္နိုင္တဲ့ ေနာက္စပ္တြဲေတြပါျမင္လာတယ္ဗ်။ ကိုယ္မသိရင္ ဘယ္ေနရာမွာ ေလ့လာရမလဲဆိုတာ သိလာတယ္။ ဘယ္သူကို အျကံညဏ္ေတာင္:ရမယ္ ဆိုတာသိလာပါတယ္။ (ဆရာေတြေပါ့ ေက်ာင္းနဲ့ဆက္စပ္ျပီ: သိခဲ့တဲ့သူေတြေပါ့)။ ကွြ်န္ေတာ္ကိုယ့္ကိုယ္ကိုေတာ္ေနျပီတက္ေနျပီမဆိုလိုပါဘူး။ အေတြ့အျကံုနဲပါေသးတယ္ လက္ေတြ့နဲ့ေပါင္းဆက္ျပီး ေလ့လာေနတုန္းပါ။ Enterprise Application ေတြမေရးနိုင္ေသးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ e commerce သေဘာတရား နဲ့ cms ေတြေတာ့ေကာင္းေကာင္းသံုးတက္ေနပါျပီ။ ေက်ာင္းကေပးလိုက္တဲ့ problem solving tasks ေတြ brainstorming လုပ္လိုက္တဲ့ ျပႆနာေတြက အက်ိုးေကာင္းေကာင္းေပးေတာ့တာပါပဲ။
ဥပမာ IELTS မွာသင္လိုက္တဲ့ Essay ေရးရင္သံုးတဲ့ clustering technique က software development မွာ သံုးလို.ရတယ္ဆိုတာနားလယ္သြားပါတယ္။ advantages, disadvantages ခြဲျခားရတဲ့ နည္းက ကိုယ့္ရဲ့ project မွာအသစ္ထဲ့လိုက္တဲ့ feature အတြက ္ေကာင္းေကာင္းသံုးလို.ရတယ္ဆိုတာျမင္သြားပါတယ္။ ဘယ္ဟာနဲ့ဘယ္လိုေပါင္းရင္ ဘယ္လိုမ်ိုးအသစ္ရနိုင္တယ္ဆိုတာမ်ိုး ေကာင္းေကာင္းနာ:လယ္သြားပါတယ္။ အခုမွ တေျဖ:ေျဖ:တဖြဖြေက်းဇူးတင္လာမိပါတယ္။ စာသင္ရတဲ့အတြက္ေပါ့။ ေနာင္တလဲ ရမိပါတယ္။ ငါဒီထက္ျကိုးစာ:ခဲ့ရင္ဆိုတာမ်ို:ေပါ့။ ျကံုဘူးလားမသိဘူး စစ္တုရင္ကစာ:ပြဲေတြမွာ တစ္ခါတေလ ကစာ:ေနတဲ့သူနစ္ေယာက္ထက္စာရင္ေဘးက ျကည္.ေနတဲ့သူက ပိုျပီးျမင္ေနတာမ်ိုးေပါ့ ။သုက ဒီအလုပ္တစ္ခုကို ဒီပံုစံနဲ့ မွန္တယ္ထင္ျပီးလုပ္ေနတယ္ ဒါေပမယ့္ကိုယ္က ေဘးကျကည္.လိုက္ရင္ အမွားကို ေတြ့လိုက္တယ္ဆိုတာမ်ိုး ျကံုဘူးက်မွာေပါ့။ အဲဒါက ဘယ္ဟာနဲ့တူသလဲဆိုေတာ့ ေက်ာင္းမွာ project ေတြကို group လိုက္ေျဖရွင္းတာမ်ိုးေပါ့။
company တစ္ခုမွာဝင္လုပ္တယ္ ဆရာေကာင္းနဲ့ေတြ့တယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာသင္ေပးတယ္ ထားပါေတာ့ အမ်ားဆံုးဘယ္နစ္ဦးနဲ့ ေတြ့မလဲ ၃ေယာက္ေပါ့ဗ်ာ။ ေက်ာင္းတက္တဲ့သူေကာ? အမ်ားျကီးပါေနာ္။ ဆိုတာတကယ္တန္:ေတာ့ ဆရာေကာင္းေတြကို စုေပးတဲ့ေနရာပါ။ မေကာင္းဘူးပဲထားပါဦး chance အမ်ားျကီးပိုရွိပါတယ္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ ဆရာတစ္ေယာက္က တေပ့တစ္ဦးကို အမ်ားဆံုးကိုယ္တက္တာရဲ့ သံုးပံု နစ္ပံုပဲသင္ေပးနိုင္ပါတယ္။ ပညာသင္ျကားတယ္ဆိုတာငယ္တဲ့အခ်ိန္မွာအေကာင္းဆံုးပါ။ ျကီးလာရင္ သင္ဖို.အခြင့္အလမ္းေတြနဲသြားပါတယ္။ ေလာေလာဆယ္မွာ အလုပ္လုပ္ေနတဲ့သူတစ္ေယာက္က ေက်ာင္းတက္ေနတဲ့သူေတြ ကို ေကာင္းေကာင္းေလာင္လို.ရပါတယ္။ “မင္းကြာဒါျကီးတက္ေနျပီး ဒါေလးေတာင္ ္မွန္ေအာင္မေရးတက္ဘူး အလကား အာပလာ” ။ ဒါေပမယ့္ တကယ္တန္: complex ျဖစ္တဲ့ project ေတြေရာက္လာရင္ ဟိုကသူက ဖတ္ျပီးနာ:လယ္တဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ္က ေခါင္းကုက္ေနရပါလိမ့္မယ္။
ေသခ်ာတာတစ္ခုရဲရဲျကီးေျပာနိုင္တာကေတာ့ အလုပ္တစ္ခုကို ညီတူတက္ကြ်မ္းတဲ့ သူနစ္ဦးမွာ ေက်ာင္းမွာေကာင္းေကာင္း သင္ထားတဲ့သူက အသစ္တစ္ခုကို ေလ့လာရာမွာ ပိုျပီးျမန္ဆန္တယ္ဗ်။ ဥပမာ PHP တက္တဲ့ ပရိုဂရမ္းမာ နစ္ေယာက္ဆိုပါေတာ့။ တစ္ေယာက္က ေက်ာင္းမတက္ဘူးဘူး။ တစ္ေယာက္ကတက္ဘူးတယ္ သူတို.နစ္ဦးမွာ သူညီတဲ့ skill ရွိတယ္ဆိုပါေတာ့ဗ်ာ။ JAVA ဆိုတဲ့ ပရိုဂရမ္းမင္း language ကို ိေလ့လာတယ္ဆိုပါေတာ့။တူညီတဲ့ျကိုးစာမူရွိရင္ ေက်ာင္းတက္တဲ့သူကပိုျပီး ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ျပီးလိပ္မယ္ဗ်။ ဘာလို.လဲဆိုေတာ့ common sense လိုေခၚတဲ့ ျခံုငံုသံုးသက္တက္မူအားေကာင္းတယ္ဗ်။
ဘာလို.လဲဆိုေတာ့ ေက်ာင္းမွာက အဲဒါမ်ိုးအသစ္သစ္ေတြ သင္သင္ေနရတာကိုး။ ဦးေနာက္ဆိုတာ ဒါးနဲ့တူတယ္ ေသြးေလးထက္ေလပါပဲ။
ဘာသာရပ္တစ္ခုနဲ့ပတ္သက္ျပီး ေျပာရေအာင္ ဥပမာ software development နဲ့ပတ္သက္တဲ့ HR Management ဆိုတာမ်ိုးေပါ့။ လူေတြက တစ္ေယာက္နဲ့ တစ္ေယာက္ကြဲျပားျခားနားတဲ့ စိတ္၊ တံုျပန္မူရွိျကတယ္ဗ်။ ဥပမာ ေမာင္ဘက issue A,B,C,D ကို sensitive ျဖစ္တယ္ဆိုရင္၊ ေမာင္လွက case issues E,F,G,H ကို sensitive ျဖစ္နိုင္တယ္ဗ်။ သူက ဘယ္ဟာကို ျကိုက္သလဲ မျကိုက္ဘူးလဲဆိုတာကို ေျပာျပမွာမဟုတ္ဘူးဗ် သူတို.နဲ့စကားေျပာေနရင္း သိသြားတာမ်ိုးေပါ့။ ဒီဟာက ဘာနဲ့တူသလဲဆိုေတာ့ ကိုယ္မသိေသးတဲ့ ျပႆနာတစ္ခုကို theory တစ္ခုျပီးတစ္ခု သံုးျပီး တြက္ခ်က္ျကည္.တာမ်ိုးေပါ့။ ဒီမွာက ပိစိေကြးေလးေတြနဲ့ဆိုေတာ့လဲ သိပ္မေပၚဘူးေပါ့ဗ်ာ။ ေနာက္တခုက lecture ေတြ assignment ေတြဆိုတာ real life အတြက္ simulated လုပ္ထားတာေတြဗ်။ ေျဖရွင္းရတာေပါင္းစံု။ ကဲဗ်ာ ေမာင္ဘကအလုပ္လုပ္တယ္ သူက အလုပ္နဲ့ဆိုင္တဲ့ problem A,B,C,D ပဲေျဖရွင္းရတာဗ်ာ့။ E,F,G ေနာက္ပိုင္းလာရင္ခက္ျပီ။ assignment ေတြဆိုတာ A to Z အထိပါတယ္ဗ်။ အနီးကပ္ spot ရိုက္တယ္ပဲထားဦး။ စာသင္တာမေကာင္းဘူးပဲထားဦး course စာအုပ္ေတြေတာ့ နဲနဲဖက္ျဖစ္တယ္ဗ်။ ေက်ာင္းကေပးတဲ့အက်ိုးေက်းဇူးေတြအမ်ားျကီးရွိပါတယ္။ ဥပမာ ကွြ်န္ေတာ့္ဆရာကိုရာဗီ သူနဲ့က scholarေျဖဖို.လုပ္တုန္း ေတြ့တာပါ။ ေနာက္ပိုင္း ဆရာကိုဝင္းထိန္ဝင္း သူနဲ့က မဟာတန္:အတြက္လိုတဲ့ ေဒါ့နက္အတြက္တက္ရင္းေတြ့တာ၊(အဲဒါက ကိုရာဗီကလမ္းညြန္ေပးတာ) ေဒါ့နက္တက္တဲ့အတြက္ ဆက္စပ္ျပီ java တက္ျဖစ္တယ္။ သူငယ္ခ်င္:ေကာင္းေတြလဲ ရခဲ့ပါတယ္။ ရန္လင္းေအာင္နဲ့ မင္းေဇာ္လြင္ သူတို.နဲ့ဆက္စပ္ျပီ: MITP ေရာက္လာခဲ့တာပါ။ အဲဒီက တစ္ဆင့္ ကိုနီရို၊ ကိုအာကာ၊ ကိုစိုးသီ၊ ကိုေငြထြန္:၊ ေမာင္ျပံုး၊ ကိုမိုးျကီး၊ကိုေရွာင္၊ ကိုထြန္: အမ်ားျကီးပါ။ ကိုျမင့္ေက်ာ္သူနဲ့လဲ ေတြ့ သူနဲ့ဆက္စပ္မိျပီး ကိုေနေအာင္လတ္တဲ့ေတြ့ အဲဒီကေနMMGamers ကိုစလုပ္ျဖစ္တာပါ။ MITP က ကို Alex ကိုေအာင္အဲဒီကတဆင့္ Microsoft မွာ seminar တက္ျပီ: မိတ္ေဆြေတြအမ်ားျကီးရခဲ့ပါတယ္။ ဘယ္ဟာမဆိုသူနဲ့ ဆက္စပ္ျပီးျဖစ္တဲ့ chain reaction ေတြရွိပါတယ္။ ကိုေငြထြန္းနဲ့ ဆက္စပ္ျပီး ျပင္သစ္ကေပးတဲ့ training တက္ျဖစ္တယ္။ အဲဒီက ဆက္စပ္ျပီ ကိုေဇာ္ေဇာ္၊ မထိုက္ထိုက္ သူတို.နဲ့ဆက္စပ္ျပီး barcamp မွာ translatorလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါနဲ့ ဆက္စပ္ျပီ Mike Amy , Robert , John အမ်ားျကီးပါ မိတ္ေဆြေကာင္းေတြအမ်ားျကီးရခဲ့ပါတယ္။ ေျပာခ်င္တာကတစ္ခုတည္းမျကည္.ပါနဲ့ ေနာက္ကြယ္မွာ အက်ိုးျပုတာေတြအမ်ားျကီးရွိပါတယ္။ ဥပမာ ကိုရာဗီဆိုရင္ ကွြ်န္ေတာ့္ကို IIS, Wordpress ,PHP, Joomla အမ်ားျကီးသင္ခဲ့ေပးတာပါ။ အရမ္းကို အက်ိုးရွိပါတယ္။ ကိုျမင့္ေက်ာ္သူေျပာတာ ကွြ်န္ေတာ္မွတ္မိပါတယ္။ Programming အတြက္လိုအပ္တဲ့ if,for,while စတဲ့ဟာေတြကို ေရးခ်လိုက္ရင္A4 နစ္မ်က္နာမေက်ာ္ပါဘူး။ တကယ္လဲဟုတ္ပါတယ္။ အလြတ္က်က္လိုက္ရင္အမ်ားဆံုး တစ္ပတ္ဆိုရပါျပီ။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္ဟာက ဘယ္ေနရာမွာ၊ ဘယ္လိုဘယ္ပံုစံနဲ့ သံုးမယ္ဆိုတာက တကယ့္ ပညာပါ။ ဗမာစကားပံုေတာင္ ရွိေသး “အရိပ္ျပအေကာင္ျမင္ဆိုတာ” ။ကြန္ျဖူးရွပ္ စာ:ပြဲတလံုးရဲ့ ေျခေထာက္တစ္ဖတ္ဟာ တျခား ေျခေထာက္တစ္ဖက္ဟာ တစ္ျခားသံုးခုနဲ့ ဆက္စပ္မူရွိတယ္ဆိုတာမ်ိုးေပါ့။ Self-study ပဲလုပ္မယ္ကြာ၊ ဘယ္ေလာက္လုပ္ျဖစ္မွာလဲ။ Aအေရအတြက္ လုပ္ျဖစ္တယ္ထားပါေတာ့ ေက်ာင္းတက္တဲ့သူက 10A ေလာက္လုပ္ျဖစ္မယ္ဗ်။ မျဖစ္မေနကိုး၊ ကယ္ programmer တစ္ေယာက္က programming ေရးတတ္ရင္ ျဖစ္တယ္။ သူထပ္သာခ်င္ရင္ software engineering concept ေတြကို ထပ္ေလာင္းနားလယ္ရမယ္။ ပိုျပီးသာခ်င္ရင္ HR Management , agile အစရွိတာေတြ သေဘာေပါက္ရမယ္။ အေမေက်ာ္ေဒြးေဒၚလွြမ္းတာလဲမဟုတ္ပါဘူး အဂၤႅိပ္ေခတ္အုပ္ခ်ုပ္ပံုက အရမ္းေကာင္းပါတယ္။ ေက်ာင္းျပီးတဲ့ သူတစ္ေယာက္ကို သူ.ရဲ့ စာတက္ေျမာက္မူ.အေပၚမူတည္ျပီး ရာထူးအဆင့္စဉ့္ေပးသြားတာပါ။ ပညာတက္ေတြကို ေကာင္းေကာင္းအသံုးခ်တက္တယ္။ စနစ္ေကာင္းလို.လဲ ေနမဝင္ အင္ပါယာျကီးကို နစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ထိန္းသိမ္းနိုင္ခဲ့တာေပါ့။ ကမၻာမွာအျကီးဆံုးေရတပ္က တည္ေထာင္နိုင္ခဲ့တယ္။ သံကို ေကာင္းေကာင္းအသံုးခ်နိုင္ခဲ့တာကိုး။ ျမန္မာလူမ်ိုးေတြ ေသြးမေျကာင္ပါဘူး ဒါေပမယ့္ လက္နက္ျခင္းမွ မညီတာကိုး သူတပါးလက္ေအာက္မွာ နစ္ေပါင္း၁၀ဝေက်ာ္ ေနေတာ့တာေပါ့။
လက္သမား/ပန္:ရန္တစ္ဦးက ေျမာင္းလုပ္တက္မွာေပါ့။ ျမို့ျပအင္ဂ်င္နီယာတစ္ဦးက အုပ္ေတာင္ေကာင္းေကာင္း စီနိုင္တာရွားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္သမား/ပန္:ရန္တစ္ဦးအတြက္ ေျမာင္းလုပ္ျပီးရင္ျပီးပီဗ် ေရက ျမင့္ရာက နွိမ့္ရာကိုစီးဆင္းတယ္ဆိုတာသိရင္ ျပီးပါျပီ။ ဘယ္ကိုဘယ္လိုစီးရမယ္။ ဘယ္ေျမာင္းကို ဘယ္လိုဘယ္ေနရာမွာ ေဖာက္ရင္ ေရးစီးေျကာင္းက ဘယ္လိုေျပာင္းသြားမယ္။ ဒီမွာအသစ္တူ:လိုက္တဲ့အတြက္ တစ္ျခားေနရာမွာ ဘယ္လိုျဖစ္သြားနိုင္တယ္ ဆိုတာ နာ:လည္စရာမလိုပါဘူး။ အဲဒါမ်ိုးက ျမို့ျပ အင္ဂ်င္နီယာကသာ လုပ္ရမွာကိုး။ ေျမာင္းေတြကို ဘယ္ေနရာမွာ ေရးစီးေကာင္းေအာင္လုပ္ရမယ္ ဘယ္ေနရာမွာျကီးျကီးတူးရမယ္။ ဘယ္ေနရာမွာ တိန္ရမယ္ ၊ ဘယ္ေနရာမွာနက္ရမယ္ အစရွိသ၍ေပါ့ ပညာရွင္ေတြလိုအပ္ပါတယ္။ အက်ိုးဆက္ကေတာ့ အခု ရန္ကုန္မွာ ျခင္၊ ယင္ေပါတာနဲ့ မိုးနဲနဲရြာတဲ့ေန့ ေရျကီးတာမ်ိုးေပါ့။
အားလံုးကို အရိုးသားဆံုးဝန္ခံပါရေစ။ ကွြ်န္ေတာ္ေရးတာေတြဟာ မွာ:ေကာင္းမွားနိုင္ပါတယ္ ။ လူတစ္ဦးရဲ့ အေတြ့အျကံု နဲ့ သူ.ရဲ့ ပတ္ဝန္:က်င္နဲ့ ပတ္သက္မူ လွြမ္းမိုးမူကြာျခားနိုင္ပါတယ္။ ကွြ်န္ေတာ္က အတတ္နိုင္ဆံုးနဲ့ သူမ်ားဘက္က စဉ္:စာ:ျပီးေရးေပမယ့္ လြဲေကာင္းလြဲနိုင္ပါတယ္။ ဆက္စပ္ျပီ: စာဖတ္တဲ့ ကိစၥကို ဆက္ျပီးေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ စာဖတ္တာအရမ္းေကာင္းပါတယ္။ စာဖတ္တဲ့အေလ့အက်င့္ရသြားရင္ အသိပညာဗဟုသုတ အရမ္းရပါတယ္။ ဒါကေတာ့ လူတိုင္းလက္ခံတဲ့ principal ျဖစ္မွာပါ။ စာဖတ္တာေတာ့ဟုတ္ပါျပီ။ စာေရးသူတိုင္း စာအုပ္ ေကာင္းမယ္ထင္ပါသလာ:? သုတရသ ျပည္.စံုတဲ့ စာေပမ်ိုးရွိသလို အဆိပ္ေတာက္ျဖစ္တဲ့ စာေပမ်ိုးလဲရွိမွာ မလြဲပါဘူး။ အေကာင္းအဆိုးခြဲျခားနိုင္ဖို. စာေကာင္းေပေကာင္းရွာဖတ္တာမ်ိုး အရမ္းအေရးျကီးပါတယ္။ စာေကာင္းတစ္ခုဟာ လူတစ္ေယာက္ကို အေကာင္းဘက္အမ်ားျကီး ေျပာင္းလဲနိုင္သလို စာဆိုးစာညစ္ကလဲ လူေတြအမ်ားျကီးကို ဒုကၡေရာက္ေစနိုင္ပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ မိန္းကေလးေတြ အမ်ားျကီးဖတ္ျကတဲ့ အခ်စ္စာအုပ္ေတြေပါ့။ ဘယ္သူဘယ္ဝါေရးတယ္ မေျပာလိုပါဘူး။ ကွြ်န္ေတာ္ဖတ္ဘူးပါတယ္ သိပ္ကိုေရာင္းေကာင္းတဲ့ ဘက္ဆဲလာ:ေတြေပါ့ဗ်ာ။ ေကာင္ေလးက သူေဌးသားေလးဗ် ျပိုင္ကားေလးနဲ့ ေကာင္မေလးကလဲ သူေဌးသမီးေလး မက္တူးဆိုလာ:ကားေလးနဲ့ေပါ့ ။ ေနတာက တစ္ေယာက္က အင္းယားျမိုင္၊ တစ္ေယာက္က ေရွြေတာင္ျကား၊ ဖတ္လို.ေတာ့ေကာင္:သာ ေကာင္ေလ:က ကင္း ေကာင္မေလးက ကြင္း ။ အကုန္အလန္:ေတြျကီးပဲ။ လွြမ္းရင္အဆိပ္ေသာက္တယ္ မိန္းကေလးက အရက္ေသာက္တယ္ ရန္ညိုးေတြဖြဲ့ျကတယ္ လက္စာေခ်ျကတယ္။ ခ်စ္ ကြဲ ညား ျကိုက္ လွြမ္း ။ အိမ္ေထာင္က် ကားအေကာင္းစားေတြ သိန္းေသာင္းခ်ီတန္:တဲ့ အိမ္ေတြလက္ဖြဲ့အျဖစ္ေပး။ တကယ့္ဘဝနဲ့ လားလားမွ မဆိုင္ ကွြ်န္ေတာ္နဲ့ ေတာ္ေတာ္အသားမက်တာျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။့ လူတိုင္းက အခ်စ္နဲ့ မကင္းတာထားပါေတာ့။စာအုပ္တစ္အုပ္ကို ဖတ္တဲ့ေနရာမွာ ကိုယ္ကိုတိုင္က ဇာတ္လိုက္ျဖစ္သြားသလိုမ်ို: ခံစာ:ျပီးဖတ္ျကတာမ်ားမွာပါ။ ဖီးေတြတက္ ဖတ္ေနရင္းနဲ့ျပံုး ။ စိတ္ကူးေတြရင္ ။ စာအုပ္တစ္အုပ္ဖတ္ရင္ ဇာတ္ေကာင္ကို အားက်တယ္၊ အတုယူတယ္၊ သူတို.လုပ္သလို
အျပင္မွာလိုက္လုပ္ျကတယ္။ လိုက္တုတဲ့ေနရာမွာ ကိုယ့္မိဘက မတက္နိုင္ရင္ေကာ။ တေန့လုပ္မွ တနဲ့အနိုင္နိုင္ စားေနရတဲ့ မိသားစုမွာ ဖုန္းေတြ ကားေတြဝယ္နိုင္ပမလားဗ်။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဖားတုလို.ခရုခံုျပီး ဘဝပ်က္သြားျကတဲ့သူေတြ ဒုနဲ့ ေဒးပါပဲ။ Escape from Realityဆိုတာ အတိုင္းအတာတစ္ခုပဲ ေကာင္းပါတယ္။ ေလ့လာျကည္.ပါတယ္ ဇာတ္လိုက္က ဆင္းရဲတာေတာ္ေတာ္ရွားသား။ ဖတ္တဲ့သူကို ခြန္အားေပးတာမ်ိုးလဲ မေတြ့ရဘူး။
မဖတ္ရဘူး မေျပာပါဘူး ျကိုက္တက္ရင္ဖတ္ပါ။ စာဖတ္တယ္ဆိုျပီး အေပ်ာ္ဖတ္ေတြပဲမ်ားေနရင္ အေပ်ာ္လြန္ျပီး ဒုကၡေရာက္သြာ:လိမ့္မယ္။ ဦးေနာက္ဆိုတာ သုတ၊ ရသ အားလံုး ကို ေကြ်းေပးဖို.လိုတယ္။ အခ်စ္စာအုပ္ေတြ သရဲစာအုပ္ေတြအျပင္ ၊ စြန့္စားခန္:ေတြ ၊ စံုေထာက္ဇာတ္လမ္းေတြ၊ နည္းပညာစာေဆာင္ေတြ၊ ေဆးပညာနဲ့ပတ္သက္တာေတြ၊ science နဲ့ ပတ္သက္တာေတြပါဖတ္ေပးပါ။ ဘာသာေရးစာအုပ္ဖတ္မိတဲ့သူဟာ ဘာသာတရားပိုျပီးသက္ဝင္ယံု ျကည္လာသလိုပဲ။ ကိုယ္ဖတ္တဲ့ စာေပေတြက ကိုယ့္ကိုတစ္ေန့အက်ိုးေပးလာပါလိမ့္မယ္။ အနဲဆံုးေတာ့ ကိုယ့္ကို လူလိမ္မခံရေတာ့ဘူးေပါ့။
စာဖတ္တာေတာ့ဟုတ္ပါျပီ။ ကိုယ္ဖတ္တာက မွန္မမွန္ဆင္ျခင္သံုးသပ္ဖို.လဲလိုေသးတယ္။ ဒီဟာက ဒါယူရမယ္ ဟိုဟာကိုယ္ပယ္ရမယ္ ဆိုတာလဲအေရးျကီးေသ:တယ္။ စာတစ္ခုဖတ္ျပီးရင္ ေဆြးေနြးတဲ့ အေလ့အက်င့္က အရမ္းေကာင္းပါတယ္။ ေဆြးေနြးတာေတာ့ဟုတ္ပါျပီ ဘယ္လိုေတြနဲ့ ဘယ္လိုလူေတြနဲ့ ေဆြးေနြးမွာလဲ။ အသိပညာမရွိတဲ့သူနဲ့ ေျပာေနရင္ ေလကုန္တာနဲ့ ျပီးသြားလိမ့္မယ္ ဘာမွရမွာမဟုတ္ဘူး။ သူမတက္တာ မသိတာကို ဖံုးကြယ္ဖို.အတြက္ ဘုကလန့္ ခံညင္းတာနဲ့ပဲ အဆံုးသက္လိမ့္မယ္။ ေက်ာင္းတက္ျခင္းရဲ့ အနစ္သာရထဲမွာ အဲဒါေတြလဲပါပါတယ္။ ကိုယ္နဲ့ စိတ္ဝင္စားမူတူတဲ့သူနဲ့ ေပါင္းသင္းဆက္စံ ေဆြးေနြးခြင့္ပိုရွိသြာ:တယ္။
စာေပအတုအေယာင္ေတြျပီးေတာ့ ဆရာအတုအေယာင္ေတြကိုလဲ သတိထားေစခ်င္ပါတယ္။ ငါဒါသိတယ္ အဲဒါကအျမဲမွန္တယ္၊ ငါ့ဟာက အေကာင္းဆံုးဆိုတာမ်ိုးေပါ့ ။ အေကာင္းအက်ိုးအဆိုးကို နားမလည္ပဲ ဖင္ပိတ္ညင္းတက္တဲ့သူေတြေပါ့။ လူေကာင္းသူေကာင္:ဆိုတာ ကိုယ္မွာ:တဲ့ အရာတစ္ခုအတြက္ ဝန္မခံရင္ေတာင္ မွာ:ေနတာကို ဆက္မလုပ္ဖို.အရမ္းအေရးျကီးပါတယ္။ အဲလိုမ်ို:သူေတြကို ဆရာတင္မိလို.ေတာ့ ဘဝဆံုးျပီသာမွတ္။ ကွြ်န္ေတာ္ အထက္တန္:ေက်ာင္းမွာ တက္ေနတုန္းက ေက်ာင္းအုပ္ဆရာျကီးက ေျပာဘူးတာရွိပါတယ္ ။
အစာထဲအဆိပ္ခတ္တာထက္စာရင္ နားထဲ၊ စာထဲ ၊ နုနယ္တဲ့ နလံုးသားထဲ အဆိပ္ခက္တာက လူပိုေသပါသတဲ့။
ရာဇဝင္မွာေတာင္ရွိပါတယ္ လက္ညိုးေပါင္း တစ္ေထာင္ကိုျဖတ္တဲ့ လူမိုက္ျကီးေလ။ အလိမ္မခံရဖို. စာမ်ားမ်ားဖတ္ေပးပါ။ စဉ္:စာ:နိုင္ဖို. ဦးေနာက္က အျမဲေသြးထားပါ။
အခုေခတ္လူငယ္ေတြကို ျကည္.ရတာလဲ အေျကာင္းအမ်ိုးမ်ိုးေျကာင္. ပညာေရးတို.လို.တန္:လန္:ျဖစ္သြာ:ျကတာေတြ ေတြ့ရပါတယ္။ မိဘရဲ့ စီပြားေရး က်ပ္တည္းလို. ၊ ကိုယ္တိုင္က ဆက္လက္ျပီးမသင္ခ်င္ေတာ့လို.၊ ကိုယ့္ေအာက္က ေမာင္နမေတြ ေက်ာင္းတက္ရေအာင္ ကိုယ္က အနစ္နာခံလိုက္ရတာမ်ိုးေပါ့။ အဲဒီအတြက္ အားငယ္ေနစရာမလိုပါဘူး။ ျကိုးစာရင္ျဖစ္နိုင္တဲ့ နည္းလမ္းေတြအမ်ားျကီးပါ။
ဘြဲ့ရလို ျကီးပြားတိုးတက္ခ်မ္းသာတာ မဟုတ္ဘူးဗ်။ ကိုယ့္ရဲ့က်ိုးစာမူကသာ တိုးတက္ေစတာဗ်ာ့။
formal education give career life education make you rich
ဘြဲ့လက္မွတ္တစ္ခုက အလုပ္ပဲရွာတဲ့ေနရာမွာသာကူညီတာပါ ျကီးပြားတိုးတက္တာက ကိုယ္လုပ္ယူမွရတာ။
မိဘကခ်မ္းသာလို ကိုယ္ကခ်မ္းသာတာနဲ့ ကိုယ့္ဟာကိုယ္လုပ္ယူတာက အမ်ားျကီးသာပါတယ္။ အေစာကေျပာသလိုပဲ ေအာင္ျမင္မူဆိုတာ ကိုယ္ပိုင္ျကိုးစာမူက ပိုျပီးေသခ်ာတာေပါ့။ အဲက်ိုးစာ:တာေတာ့ဟုတ္ပါျပီ နည္းမွန္လမ္းမွန္ ျဖစ္ဖို.လဲ
အေရးျကီးတယ္ဗ်။ ဥပမာ ေရမရွိတဲ့ ကုန္းတြင္းပိတ္တိုင္းျပည္မွာ ေလွသြားေရာင္းသလိုမ်ိုး။ ဟုတ္ပါျပီ လမ္းမွန္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ ဆိုေတာ့ လာမေမးပါနဲ့ ကွြ်န္ေတာ္မေျဖနိုင္ပါဘူး။ အရိုးသားဆံုးဝန္ခံပါရေစ။ ကိုယ္ကိုတိုင္ေတာင္ မွားတာေတြျပင္ဆဲပါ။ ေပးနိုင္မယ္ဆိုလဲ ကွြ်န္ေတာ္က ကိုယ္နဲ့တိုင္းတာျပီးေပးမွာပဲ စာဖတ္သူအတြက္ အက်ိုးသိပ္ရွိမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လမ္းညြန္နိုင္ပါတယ္။
အခုကာလျကီးမွာ ဖတ္စရာ ေလ့လာစရာ စာအုပ္စာေပးေတြရွားသြားတာေတာ္ေတာ္ ဝမ္းနည္းစရာေကာင္းပါတယ္။ တျခားအေနနဲ့ ဂ်ာနယ္ဖတ္လို.ရပါေသးတယ္။ ဂ်ာနယ္အေဟာင္းေတြရဲ့ ကိုဝယ္မယ္ဆိုရင္ သတင္းစာအေဟာင္းထက္ေတာင္ ေပါပါေသးတယ္။ ေပၚပင္ေတြကို ေျပာတာမဟုတ္ဘူးေနာ္ ။ သတင္းေပးတဲ့ စာေဆာင္ေတြေပါ့။ ေလာေလာဆယ္ ကွြ်န္ေတာ္ျကိုက္တာေလးေတြရွိတယ္။ ေမာ္ဒန္ဂ်ာနယ္က ဆရာေမာင္ခ်မ္းသာရဲ့ ေဆာင္းပါ။ စီးပြားေရးအေျကာင္းေတြ ေကာင္းပါတယ္။ ျပီးေတာ့ elevenမွာပါတဲ့ ျမန္မာ.သမိုင္းအေျကာင္းေလးေတြ၊ ေဒါက္တာခင္ေမာင္ဝင္းရဲ့ ေဆာင္:ပါးေလးေတြ အရမ္းေကာင္းပါတယ္။ ဒီပိုစ္ကို ဖတ္ေနတဲ့အတြက္ အင္တာနက္ေတာ့ သံုးနိုင္ေနျပီလို.ခန့္မွန္းမိပါတယ္။ အင္တာနက္ မွာ ကွြ်န္ေတာ္ အရမ္းျကိုက္တဲ့ ဆိုက္ေလးရွိပါတယ္။ http://www.myanmarebooks.net သြာ:ျကည္.ပါဖတ္ျကပါ။
ဒီပိုစ္ကိုေရးေနတုန္း ေျပာတာေတြရွိတယ္ ။ စနစ္ကိုက မေကာင္းတာ ထမင္းေတာင္ မွန္ေအာင္မနဲလုပ္ေနတဲ့သူေတြက ဘယ္လိုလုပ္မလဲတဲ့။ ဟုတ္ပါတယ္ သူတို.အေနနဲ့ ဖတ္ရင္ေတာင္နားမလည္နိုင္ဘူးဆိုတာလဲ ဟုတ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို.ေတြကို မကူညီနိုင္ေသးခင္မွာ ကိုယ္နဲ့ လက္လွန္းမီရာ ေလးေပါ့။ ဒီပိုစ္ကိုဖတ္ျပီ: လူတစ္ေယာက္ေလာက္ idea ေလးတစ္ခုရသြားရင္ ေျကနပ္ပါျပီ။ ျပီးေတာ့ ဒီပိုစ္မွာ ကိုယ့္အေျကာင္းေလးထဲ့ေရးေပးတာ သူမ်ားဘယ္လိုလုပ္ခဲ့တာထက္ ကိုယ့္အေျကာင္းကို ပိုသိလို.ပါ။
ဆက္ေရးပါဦးမယ္..... အမွားရွိပါက အခ်က္အလက္ျဖင့္သာ ေဝဖန္ေပးျကပါရန္။ ေက်းဇူးပါ။

1 comment:

  1. Unicode ကေန အမ်ားဖတ္လို ့ရမယ့္ ေဇာ္ဂ်ီေၿပာင္းလိုက္လို ့စာေတြလဲြကုန္ပါတယ္။သည္းခံဖတ္ေပးၾကပါလို ့ေမတၱာရပ္ခံပါေၾကာင္း။

    ReplyDelete

Please use your real name or nick/pen-name.